H-veneen monipuolisuus on ollut osa sen menestystarinaa. Siinä missä useat kunnianhimoiset kilpavenetyypit ovat keskittyneet pelkästään ratakilpailemiseen, on H-veneessä luokkasäännön kautta turvattu useita pitemmässä matkanteossa mukavuutta parantavia ominaisuuksia veneen sisustuksessa ja rikauksessa.
Luokan räjähdysmäinen kasvu 80-luvun alussa takasi hyvän alun H-veneelle myös retkiveneenä. Venetyypin jatkuva kehitys kohti optimaalisinta luokkasäännön mukaista kokonaisuutta johti veneiden toistuviin päivityksiin kilpaveneilijöiden keskuudessa tuoden samalla markkinoille laadukkaiden vähän käytettyjen veneiden kasvavan valikoiman seurojen sisäisten viikkokilpailujen ja viikonloppujen retkien iloksi.
Veneen kokoisekseen loistavat ominaisuudet kilparadalla ovat etuna myös retkipurjehduksessa. Etenkin rungonmuotojen pitkät Hai- ja Kansanveneisiin juurtuvat perinteet takaavat mukavaa ajoa rannikomme allokoissa. Sen merikelpoisuus ja ominaisuudet eri tuulissa mahdollistaa jäntevän matkanteon Suomen suvessa, sen matala syväys mahdollistaa pääsyn useimpiin luonnonsatamiin ja loiva keula edesauttaa rantautumista vaikka kuivin jaloin suoraan saareen. H-vene tunnetaan myös ominaisuudestaan mahtua täpötäysiin vierasvenesatamiin kapean runkonsa vuoksi.
H-veneliitto toimii Suomen H-veneilyn kattojärjestönä ja toimii virallisena tahona kansainvälisen H-venetoiminnan suuntaan ja järjestää kansallista ja kansainvälistä kilpailutoimintaa. Lisää monipuolista tietoa ja keskustelua myös retkiveneilystä löytyy H-veneharrastelijoiden ylläpitämiltä H-vene.net-sivuilta.