Lenssilähtö
"SEPARAATIOAHDISTUS" ON TUTTU TERMI LAPSIPSYKOLOGIASTA. LAPSI EI
HALUA PÄÄSTÄÄ
VANHEMPIAAN NÄKYVISTÄ, KOSKA PELKÄÄ MENETTÄVÄNSÄ HEIDÄT.
Kilpapurjehduksessa erottamispelon hallitseminen on taktiikan kannalta ratkaisevan
tärkeää. Suurimmat voitot (ja häviöt) tapahtuvat veneiden ollessa kaukana toisistaan.
Pienet tuulen suunnan muutokset saavat aikaan eroja, joita ei voida kompensoida millään
(usein ei edes koneella). Purjehduksen "shakkiosaston" tai "pelisilmän" kehittäminen
jää yleensä muiden osaalueiden kuten trimmamiseen ja boathandlingin varjoon.
Pienet kompassissa näkymättömät muutaman asteen tuulen suunnan muutokset saavat uuden merkityksen...
Kysymykseen "Mitä purjehdus on?" voi vastata monella tavalla. Shakki yhdistetynä maratoniin
saattaa olla jollapurjehtijan vastaus. Hienon avomeriveneen omistaja vannoo teknologian nimeen.
Keulagastin tai maksiveneen vinssiapinan käsitys purjehduksesta on varmasti kovin bodauspainotteinen.
Tämän kirjoittajalle purjehdus on ehtymätön juttujen lähde.
|

Veneiden etäisyys toisistaan ratkaisee sen, kuinka paljon shifti vaikuttaa veneiden keskinäiseen sijaintiin. Kuvassa
veneet ovat tasoissa ja "vipua" 1,4 mpk, kun on purjehdittu eri suuntiin 10 min. 6 solmua.
Viiden asteen shifti oikealle hyödyttää vaaleata venettä välittömästi 0,17 mpk = 310 m!
Matkassa suoraan tuuleen (VMG) ero on 0,12 mpk = 220 m. Kryssikulma on 90°.
|
Olivat lähtökohdat mitkä tahansa, kaikki purjehtijat joutuvat olosuhteiden armoille
kilpailutilanteessa. Koska emme voi vaikuttaa omalla toiminnallamme tuulen suuntaan, voidaan onnea pitää
purjehduksen keskeisenä elementtinä. Purjehduksen parasta antia on shiftien, tuulen suunnanmuutosten
ennakoiminen paremmin kuin kilpakumppanit sen tekevät, sanoo työssään onnistunut taktikko.
Odottamaton tuulen suunnan muutos voi tuhota siihen asti nerokaimmankin taktiikan ja kehittyneimmänkin
teknologian avulla saavutetun aseman. Voittajan kalupakkiin kuuluu aina pieni annos hyvää onnea.
|
Voitto tai häviö % shiftissä
| Kryssikulma | jiippikulma | Shifti | 90° | 80° | 30° | 5° | 12% | 12% | 9% | 10° | 25% | 23% | 18% | 15° | 36% | 34% | 27% | 20° | 48% | 45% | 35% | 25° | 60% | 55% | 44% |
Veneet, joiden kryssikulma on 80° ja etäisyys toisistaan on
100 veneen mitta (1000 m) ovat tasoissa. Tuulen suunnan muutos
15° antaa toiselle veneelle 34 %:n edun (340 m).
|
Kilpapurjehdusta voi verrata uhkapeliin. Jokainen päätös
radalla, kuten esim. lähtöpaikan valinta ja
styyrpuuri-paapuritilanteiden ratkaisut, perustuu todennäköisyyksien
analyysiin ja riskin ottoon. Nämä tilanteet tähtävät paremman paikan
saavuttamiseen radalla, mikä onkin tärkeinpiä asioita
kilpapurjehduksessa. Kilpailua voisikin myös verrata noppapeliin,
jonka mahdollisuuksiin voidaan vaikuttaa trigonometrian tuntemuksella.
Kilpapurjehduksen kansainvälisessä terminologiassa separaatio
tarkoittaa etäisyyden kasvattamista vastustajaan. Separaatio kasvattaa
vipuvartta. Mitä pidempi vipu, ts. mitä kauempana veneet ovat
toisistaan, sitä suuremmat vaikutukset tuulen suunnan muutoksilla on
veneiden keskinäiseen sijaintiin. Etäisyys tekee suuret voitot
mahdollisiksi, mutta kasvattaa myös riskiä. Riskin hallinta eri
tilanteissa nostaakin hyvät purjehtijat tavallisen kansan yläpuolelle.
Tunnettu ja arvostettu "Kaisa kulmaan"-taktiikkakin toki joskus onnistuu
- kerran elämässä. |

Ensimmäinen shifti lähdön jälkeen on tärkeä - kuten myös edullisemman pään valitseminen
lähtölinjalla. Jos linja on pitkä tämä vielä korostuu. Jos odotat shiftiä, saattaa kannattaa
luopua linjan etullisesta päästä.
|
|
Lenssillä shiftien vaikutus on yhtä tärkeä kuin kryssillä. Kryssikulma vastaa nyt leikkauskulma. Mitä vähemmän
tuulta, sitä suuremmat leikauskulmat ja sitä rajummin vipu puree.
|
Tosielämän shiftit ovat monimutkaisia. A ja B ovat tasoissa, kunnes tuuli kääntyy
A:n puolelle. Uusi tuuli saavuttaa A:n ensin, usein myös hieman kovempana kuin vanha
tuuli. A-vene voi laskea kurssia ja purjehtia lähemmäs merkkiä. Koska ilman virtaaminen
B:n luokse kestää jonkin aikaa eli B ei voi muuttaa kurssia samaan aikaan kuin A, se menettää osan, usein koko geometrisen
hyötynsä. Varsinkin keveissä tuulissa A:n saama hyöty on merkittävä.
|
|
WB-News 1/95
|